neděle 8. června 2014

(Athény -) Kythnos - Syros/Finikas - Paros /Naussa

Spánek v salonu byl krátký. Ve dvě hodiny jsme s Jarousem nastupovali hlídku. Kluci mezitím urazili dalších 12 mil a Kythnos, náš ranní cíl mezipristani, už se rysoval v temnotách. Celá naše hlídka proběhla bez mimoradek, jenom jsme se bavili chvíli pohledem na výletní trosjsteznik, který na dohled ostrova rozsvítil svou slavnostní výzdobu. Ale stále jsme bohužel jeli na motor.
Ve čtyři nás vystřídali Jarda s Liborem.  Před prulivem mezi ostrovy Kea a Kythnos jsi se definitivně sjeli s Dobrou a dal už pluli společně. Otočili jsme kolem severního mysu Kythnu a už jsem musel před pátou zase vstávat, protože nás ranní cíl,  malypristav Loutro na V pobřeží Kythnu byl před námi. Po krátkém jachting jsme měli celkem 55 mil. Dobra jel na průzkum a zjistil,  že k molu se nevejdem  a dělat nějaký kotvící šachy kvůli frape v šest hodin ráno se nám nechtělo. A tak jsme začali shánět třetí loď a ukázalo se, že je skoro hodku za námi a nikoliv napřed. Po krátké poradě jsme se rozhodli přesunout pauzu do Finikas na Kythnos. Třetí loď,  která se právě vynořila za severním masem plán odsouhlasila a mohlo se jet. Při vycházejícím slunci jsme na čistý lebobocni svěrák vytáhli plachty, vytrimovali a pěknými 6 uzly mířili na Finikas.
Ono to původně vypadalo, že budeme muset do Finikas tak jako tak. Dobrovi se v noci porouchal čerpadlo  v koupelně a nám postupně během noci vypadl otáčkoměr motoru, hloubkomer a hloubková data z mapy. Z charterovky nám doporučili zastavit se právě ve Finikas. Jenže závady jak přišly, tak i odešly. I mapový plotter jsme přemluvil k ukazovani přesných dat včetně hloubky.
Ve Finikas se přistává klasický řecky : vyhodí se kotva a na couvá se k molu. Čili došlo na jednu z mých očekávaných premiér. A povedla se hned napoprvé a přesně, kotevní řetěz jsem položil za Jardovy spolupráce na kotvě,  zcela kolmo k molu,  včetně přesného přistání.
Krátká procházka po městečku mi ukázala, že už jsem tu byl a to asi před 7 (?)  lety s Araukanci na  cyklopruzkumu Kyklad a zde jsme se z hospůdky bavili nad jednimatenskym pitomce, který se málem utopil při spouštění jeho motorového člunu do vody. Tak jsem si dal plánované frape v hospůdce, odkud jsme tehdy celou hodinu sledovali neuvěřitelně divadlo lidské hlouposti a nešikovnosti.
Dali jsme pul hodky náskok Petrovi a o čtvrt hodiny dřív odjel i Dobrá. Třetí lodi Pepper to nějak nejede, zatím, byla vždy o 20-30 procent pomalejší. Tentokrát to bylo ještě slabší,  za hodinu jsme ji dojeli. Zrovna se začal zvedat pěkný S městem na hranici 4 - 5 °Beauforta, to už se na více než metrových vlnách dělají hřebíky, a my bez většího náklonu uhaneli 7-8 uzlu a při střídání u kormidla si užívali pěkný jachting. Postupně jsme se dotáhli i na Dobru, který to vzal maličko víc na jih. No proste parádní jachtařské odpoledne!
U ostrova Paros se dostáváme na trajektovou dálnici, čili tady začalo být docela živo. Živý byl i vítr, v nárazech dělal 25 kts,  čili 6 °B. A dvoumetrove vlny. To už jsme lehce znejisteli a zrefovali (zmenšili plochu) obě plachty. Chtěli jsme být ovladatelní při vyhýbání se velkým lodím, zejména hihhspeedum. To jsou takové velké potvory o výkonu menší elektrárny, co zvládnou  převážet i spoustu aut a uhání po moři rychlosti 42 uzlu, čili skoro osmdesatkou! Co tahle věc udělá s mořem je na snade. Třetí loď později potkala highspeed  ve vzdálenosti 50 m a mluvili o trimetrovych vlnách...
O pul šesté jsme už zaplouvali do malé maríny v Nausse, kde jsme kotvili i před pěti lety na snídani. A zatímco jsme do jídla oběd,  uklízeli a sprchovali se, dorazila po sedmé třetí loď...
Nějak jsme pořád něco řešili kolem lodí a tak do mého oblíbeného půvabného městečka jsme vyrazili až po deváté. Diky pozdním obědu se plánovaná večeře smrskla na pita gyros, a po procházce po větrném nábřeží a vyhrátmi bílými uličkami krabickotvarých domečků jsme se zastavili na vínko. Na nábřeží bylo chladno a já nějak podcenil oblečení. Při zasednuti do hospůdky jsem cítil mírně pálení v krku. Tak mi začíná nachlazení a já začal tušit, že zítřek nebude příjemný...
Napluto 102 nmi nonstop z Athén (22 hod), z toho 40 na plachty.

Žádné komentáře:

Okomentovat